جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
براستي «راسخون » به چه معنا است ؟ و چه کساني هستند؟
-(1 Body) 
براستي «راسخون » به چه معنا است ؟ و چه کساني هستند؟
Visitor 237
Category: دنياي فن آوري
برخي از دوستان در برخورد هاي اوليه خود به اين سايت ممکن است از نام زيبايي که بر اين پرتال فرهنگي گذارده شده سوال کنند.

براستي «راسخون » به چه معنا است ؟ و چه کساني هستند؟

در قرآن مجيد در دو مورد، اين تعبير به کار رفته است يکي در سوره آل عمران آيه 7 که مي فرمايد :
وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا
«تفسير کتاب خدا را، جز خدا و راسخان در علم، نمي‏دانند. (آنها) مي‏گويند: (ما به همه ي آن ايمان آورديم؛ همه از طرف پروردگار ماست.) و جز صاحبان عقل، متذکر نمي‏شوند (و اين حقيقت را درک نمي‏کنند) ».
و ديگري در سوره نساء آيه 162 آنجا که مي‏فرمايد:
لکن الراسخون في العلم منهم و المؤمنون يؤمنون بما انزل اليک و ما انزل من قبلک،
«دانشمندان و راسخان در علم از اهل کتاب، به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل گرديده است ايمان مي‏آورند».
همانطور که از معني لغوي راسخون استفاده مي‏شود منظور از آن، کساني هستند که در علم و دانش، ثابت قدم و صاحب ‏نظرند.
البته مفهوم اين کلمه يک مفهوم وسيع است که همه دانشمندان و متفکران را در برمي‏گيرد، ولي در ميان آنها افراد ممتازي هستند که درخشندگي خاصي دارند و طبعا در درجه اول، در ميان مصاديق اين کلمه قرار گرفته‏اند و هنگامي که اين تعبير ذکر مي‏شود قبل از همه نظرها متوجه آنان مي‏شود.
در روايات متعددي «راسخون في العلم» به پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و ائمه هدي عليه‏السلام تفسير شده، زيرا آيات و کلمات قرآن مفاهيم وسيعي دارد که در ميان مصاديق آن افراد نمونه و فوق‏العاده‏اي ديده مي‏شود که گاهي در تفسير آنها تنها از آنان نام مي‏برند.
در اصول کافي از امام باقر يا امام صادق عليه‏السلام نقل شده است که فرمود: «پيامبر خدا بزرگ‏ترين راسخان در علم بود و تمام آنچه را خداوند بر او نازل کرده بود از تاويل و تنزيل قرآن مي‏دانست، خداوند هرگز چيزي بر او نازل نکرد که تاويل آن را به او تعليم نکند و او و اوصياي وي همه اينها را مي‏دانستند».
روايات فراوان ديگري در کتاب اصول کافي و ساير کتب حديث در اين زمينه آمده است که نويسندگان تفسير «نور الثقلين» و تفسير «برهان» در ذيل اين آيه آنها را جمع‏آوري نموده‏اند و همانطور که اشاره شد تفسير «راسخون في العلم» به پيامبر صلي الله عليه و آله و ائمه هدي عليهم‏السلام منافاتي با وسعت مفهوم اين تعبير ندارد، لذا از ابن عباس نقل شده که مي‏گفت: من هم از راسخان در علم هستم، منتها هر کس به اندازه وسعت دانشش از اسرار و تاويل آيات قرآن، آگاه مي‏گردد، و آنان که علمشان از علم بي‏پايان پروردگار سرچشمه مي‏گيرد طبعا به همه اسرار و تاويل قرآن آشنا هستند در حالي که ديگران تنها قسمتي از اين اسرار را مي‏دانند.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image