جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
فارسي يكي از زبان‌هاي رسمي اينترنت خواهد?شد
-(1 Body) 
فارسي يكي از زبان‌هاي رسمي اينترنت خواهد?شد
Visitor 460
Category: دنياي فن آوري
تقريبا 10، 15 سال از رواج وب مي‌گذرد. اما همين مدت كم كافي بود تا وب به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين پديده‌هاي زندگي امروزي در‌آيد.
الان تقريبا اكثر كاربران غيرحرفه‌اي اينترنت، وب و اينترنت را به‌جاي هم اشتباه مي‌گيرند. صفحات وب كه به صفحات اينترنتي هم معروف‌اند، مهم‌ترين رسانه براي ارتباط كاربران با داده‌هاي اينترنتي هستند.
صفحات وب كه توسط سازندگان ساخته مي‌شوند، روي يك سرور قرارداده مي‌شوند. در دنيا تنها 13 سرور اصلي اينترنت داريم كه 11تاي آن‌ها در آمريكا هستند و ساير سرورها هم بايد به اين سرورهاي اصلي متصل شوند.
اما مي‌دانيد كه براي رفتن به يكي از صفحات وب بايد آدرس وب را وارد كنيد. آدرس‌هاي وب با يك دنباله 3 يا چند حرفي آغاز مي‌شود كه معمولا www (بخوانيد: تريپل دبليو) است. پس از آن اسم آن وب سايت و سپس يك دنباله كه مشخص‌كننده نوع كار يا موقعيت جغرافيايي شركت يا اشخاص دارنده آن صفحه وب است، مي‌آيد. اين بخش‌ها با يك نقطه از هم جدا مي‌شوند.
در سال 1985 كه وب راه‌افتاد، 6 پسوند براي فعاليت‌هاي گوناگون تصويب شد.com براي شركت‌هاي تجاري، edu براي دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقيقاتي، net براي شركت‌هاي اينترنتي، org براي سازمان‌ها، gov براي دولت‌ها و mil براي ارتش.
اما در اواخر دهه90 و گسترش فعاليت‌هاي اينترنتي نياز استفاده از پسوند‌هاي دامنه‌هاي ديگري كه ماهيت فعاليت وب‌سايت را بيشتر و بهتر توضيح دهد احساس شد و به اين ترتيب پسوند‌هاي ديگري هم به اين مجموعه اضافه شد كه معروف‌ترين آن‌ها biz، tv، info، pro و... است.
اتفاق ديگري كه در اين زمينه در دهه 90 ميلادي افتاد، اختصاص پسوندهاي جغرافيايي بود.
مثلا پسوند ir براي ايران يا uk براي انگلستان يا fr براي فرانسه و de براي آلمان. چند سال پيش هم اتحاديه اروپا براي ايجاد يك اتحاديه قوي در دنياي مجازي تقاضاي ثبت پسوند eu را داد كه الآن در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا استفاده مي‌شود.
پس از اين بود كه كشورهاي آسيايي و به‌خصوص كشورهاي جنوب، جنوب شرق و شرق آسيا به دنبال اين افتادند كه پسوند asia را ثبت كنند. اختصاص و تصويب اين پسوندها را سازماني به نام ICANN (سازمان نظارت بر نام‌ها و ارقام اينترنتي) در كاليفرنيا برعهده دارد.
تلاش براي ايجاد نام پسوند دامنه asia از سال 2000 آغاز شده و سازمان DotAsia ايجاد اين نام دامنه را در نيمه اكتبر سال 2006 تصويب كرد و اولين نام دامنه asia ، از ماه مارس سال 2008 در اينترنت آغاز به كار خواهد كرد. محدوده جغرافيايي نام پسوند دامنه asia از استراليا تا خاورميانه امتداد داشته و در مجموع 20 سازمان اداره‌كننده نام دامنه كشورها براي حمايت از ثبت اين دامنه قرارداد بسته‌اند.
در ايران هم اولين سازماني كه اينترنت را به ايران آورد، يعني پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي (IPM) مسئول ثبت دامنه و هماهنگي با ICANN است.
دكتر سياوش شهشهاني، مسئول ثبت دامنه‌هاي ir در ايران، در مورد دامنه asia و استقبال آن در ايران مي‌گويد: «360 نام از اسامي جغرافيايي و مفاخر ملي كشور در دامنه‌ دات آسيا رزرو شده‌است. ايران پس از چين و تايلند بيشترين تعداد رزرو دامنه را در بين كشورهاي آسيايي در دامنه‌ دات آسيا دارد.»
بيشتر كشورهاي آسياي شرقي از ثبت دامنه در دات آسيا استقبال كرده‌اند و پيش‌بيني ‌مي‌شود بيشترين كساني كه در روزهاي آتي دامنه‌ ثبت كنند از اين كشورها خواهند بود چرا كه اطلاع‌رساني در غرب آسيا در مورد دامنه‌ دات آسيا ضعيف بوده و كمتر افراد و گروه‌ها با اين دامنه آشنايي دارند.
شهشهاني در اين‌باره مي‌گويد: «قرار بود از طرف سازمان هنگ كنگي كه پي‌گير ثبت دامنه دات آسيا بود، در كنفرانسي در تهران يا دوبي، اين دامنه براي كشورهاي غرب آسيا هم معرفي شود تا اين استقبال بيشتر شود و شركت‌هاي غرب آسيا هم از اين پسوند دامنه استفاده كنند ولي هنوز اين اتفاق نيافتاده است.»
در شرق آسيا تجارت بسيار بيشتر از غرب كه وابسته به منابع طبيعي است رونق دارد و شركت‌هاي بزرگ چندمليتي آسيايي اگر نفتي نباشند، معمولا به شرق آسيا تعلق دارند. براي همين طبيعي است كه استقبال از اين دامنه بيشتر از سوي شرقي‌ها باشد.
از طرف ديگر شرقي‌ها نژادشان را آسيايي (Asian) مي‌نامند و از همه مهم‌تر اين كه اگر در سايت شركت‌هاي بزرگ برويد يا بخواهيد اطلاعاتي از شركت‌هاي بزرگ جهاني به‌دست بياوريد، متوجه مي‌شويد كه اكثر آن‌ها براي تجارت در قاره پهناور آسيا، يك بخش (Headquarter) آسيا دارند كه معمولا دفترش در هنگ‌كنگ است و يك بخش خاورميانه و شمال آفريقا دارند كه معمولا دفترش يا در دبي است يا در قاهره. پس اصولا در تقسيم‌بندي‌هاي تجاري، خاورميانه و شمال آفريقا، جدا از آسيا و آفريقا حساب مي‌شوند.
اين امر نشان‌دهنده عدم استقبال از دات آسيا در غرب اين قاره است. دكتر شهشهاني به اين استدلالات، مورد ديگري هم اضافه مي‌كند: «اكثريت در غرب آسيا متعلق به اعراب است و آن‌ها به‌دنبال راه‌اندازي يك دامنه با پسوند arab، يا Arabia براي خودشان هستند. اين يكي از دلايل عدم استقبال آن‌ها براي دات آسيا است.»
در دوره جديد ثبت دامنه دات آسيا تنها شركت‌ها مي‌توانند به ثبت دامنه اقدام كنند؛ اين دوره از چند روز گذشته آغاز شده و تا چند ماه آينده ادامه داد كه پس از پايان اين تاريخ، ثبت دامنه دات آسيا براي عموم آزاد خواهد شد.
به گزارش ايسنا، ‌شركت‌ها و دولت‌هاي علاقه‌مند به اين نام دامنه‌ منطقه‌اي مي‌توانند به ثبت‌نام دامنه asia، بپردازند و امكان ثبت اين نام دامنه براي عموم از فوريه سال 2008 آغاز خواهد شد.
پسوند دامنه asia دومين نام دامنه منطقه‌اي پس از نام دامنه eu ويژه‌ اروپا خواهد بود كه فروش آن از آوريل سال2006 آغاز شد و با وجود گوناگوني گويش‌هاي زباني در آسيا تمامي نام دامنه با استفاده از حروف الفباي لاتين نوشته خواهد شد.
نوشتن آدرس‌هاي وب با رسم‌الخط لاتين هم براي بسياري از نقاط دنيا (غير از آمريكا و نيمه غربي اروپا كه از اين رسم‌الخط استفاده مي‌كنند) هم مسئله مناقشه شد تا اين كه قرار شد همزمان با آغاز ثبت‌نام پسوند دامنه asia، آيكان آزمايشي سامانه ‌اي را آغاز كند كه امكان نوشته شدن آدرس‌هاي اينترنتي به زبان‌هاي محلي مانند فارسي و عربي را مي‌دهد.
سياوش شهشهاني دراين‌باره مي‌گويد: «: ثبت‌نام جهاني دامنه فارسي از دوشنبه ساعت 5/2 به وقت تهران به‌طور آزمايشي آغاز شد.
هرچه مشاركت ايراني‌ها در اين زمينه بيشتر باشد، احتمال اين‌كه فارسي زودتر به‌عنوان يكي از زبان‌هاي رسمي براي دامنه انتخاب شود را زياد‌تر مي‌كند.
هم‌اكنون 11 زبان در اين برنامه آزمايشي قرار دارند. من از همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك و سازمان‌ها و دانشگاه‌ها مي‌خواهم كه ضمن تعجيل براي ثبت‌نام در دامنه آسيا براي جلوگيري از ظايع‌شدن حقوقشان، به ثبت به زبان فارسي هم اقدام كنند.»
هم اكنون دامنه فارسي به اين‌ترتيب به‌كار مي‌رود كه لغت فارسي نشان‌دهنده نام وب‌سايت نوشته شده بعد يك نقطه و سپس «ايران» نوشته مي‌شود و پس از آن.ir مي‌آيد.
ما اگر فارسي به‌تنهايي به‌عنوان يك زبان براي دامنه‌هاي اينترنتي به‌كار برود، .ir از اين عبارت حذف شده و نگارش از چپ به راست به از راست به چپ تبديل خواهد شد.
منبع: http://www.hamshahrionline.ir
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image