جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آشنائي اوليه با ASP. NET 3.5 و VS 2008
-(0 Body) 
آشنائي اوليه با ASP. NET 3.5 و VS 2008
Visitor 1186
Category: کامپيوتر

شركت مايكروسافت در نوزدهم نوامبر 2007 ( بيست و هشتم آبان ماه هشتاد و شش ) ، رسما" نسخه ASP. NET 3.5 و ويژوال استوديو 2008 را عرضه كرد .
همانند نسخه شماره 3 كه نسبت به نسخه شماره 2 داراي امكانات بيشتري بود ، در اين نسخه نيز نسبت به نسخه قبلي امكانات جديدي اضافه شده است .    اسمبلي هاي اساسي نصب شده توسط نسخه شماره 2 فريمورك ، همچنان در نسخه هاي 2 و 5 / 3 قابل استفاده مي باشند . به عبارت ديگر ، در نسخه شماره 5 / 3 ، مفاهيم و نحوه نوشتن كد و مواردي از اين قبيل نسبت به نسخه شماره 2 تغيير نكرده است . در اين نسخه ، نوع ها ، ويژگي ها و قابليت هاي جديدي به فريمورك اضافه شده است .
ويژوال استوديو 2008 ، ابزاري قدرتمند براي پياده سازي برنامه هاي ASP. NET است . برخلاف نسخه قبل كه صرفا" مختص يك نسخه خاص فريمورك بود ( به عنوان نمونه در ويژوال استوديو  2003 ،  نسخه ASP.NET 1.1 و در  ويژوال استوديو 2005 نسخه ASP. NET 2.0 ) ، از ويژوال استوديو  2008 مي توان به همراه چندين نسخه فريمورك استفاده كرد  . شما مي توانيد از طريق يك ليست drop down ، نوع فريمورك خود جهت پياده سازي برنامه ها  ( به عنوان نمونه ASP. NET 2.0 ، ASP. NET 3.0 و يا ASP. NET 3.5 را انتخاب نمائيد .
شكل 1 نحوه انتخاب فريمورك در زمان ايجاد يك وب سايت جديد را در ويژوال استوديو 2008 نشان مي دهد .

نحوه انتخاب فريمورك در زمان ايجاد يك وب سايت جديد در ويژوال استوديو 2008
شكل 1 : نحوه انتخاب فريمورك در زمان ايجاد يك وب سايت جديد در ويژوال استوديو 2008

در ويژوال استوديو 2008 ،‌در محيط طراحي نيز تغييراتي در جهت قدرتمند تر شدن آن ايجاد شده است . افزودن امكاناتي نظير هوشمندي در تايپ و اشكال زدائي كدهاي جاوا اسكريپت و قابليت مشاهده و حتي توقف در هسته كد فريمورك دات نت در حين اشكال زدائي نمونه هائي در اين زمينه مي باشند .
در اين مقاله مروري خواهيم داشت به ويژگي هاي جديد 5 / 3 و امكانات جديد مرتبط با ASP. NET در ويژوال استوديو 2008 .
 

ارائه يك نسخه جديد فريمورك دات نت  و دستاوردهاي آن
زماني كه يك نسخه جديد ASP. NET ارائه مي گردد ، در واقع يك نسخه جديد از فريمورك دات نت نيز ارائه مي گردد . كنترل هاي وب و منطق برخورد با صفحات در كلاس هائي خاص از فريمورك دات نت پياده سازي شده اند .
فريمورك دات نت داراي امكانات فراواني است كه از آنها در شرايط مختلف استفاده مي شود و همه چيز به ASP. NET خلاصه نمي گردد .
متعاقب ارائه يك نسخه جديد از فريمورك دات نت ، امكانات و ويژگي هاي جديدي نيز به همراه آن ارائه مي گردد كه مي توان آنها را در سه گروه زير تقسيم كرد :

  • ويژگي هائي از فريمورك كه مختص پياده كنندگان برنامه هاي ASP.NET ارائه شده اند :اين نوع ويژگي ها جهت پياده سازي برنامه هايASP. NET بسيار مهم و حياتي مي باشند . مثلا" پس از معرفي نسخه شماره 2  ASP. NET ، قابليت هاي جديدي نظير كنترل Gridview و كنترل هاي نسبت دهي داده نظير sqlDataSource و ObjectDataSource در اختيار پياده كنندگان قرار گرفت .

  • ويژگي هائي از فريمورك كه مي تواند براي  پياده كنندگان برنامه هاي ASP. NET  نيز مفيد واقع شود : اين نوع از ويژگي ها صرفا" مختص ASP. NET نمي باشند و از آنها مي توان در مواردي ديگر نظير WinForm نيز استفاده كرد . از پتانسيل هاي فوق عموما" در ASP. NET استفاده مي گردد . به عنوان نمونه ، فريمورك 2 ، نوع هاي anonymous و Generics را معرفي و وضعيت Dataset را بهبود بخشيد .
    هيچكدام از موارد فوق مختص ASP. NET نمي باشند ، ولي اغلب توسط پياده كنندگان ASP. NET استفاده مي گردند . 
     

  • ويژگي هائي از فريمورك كه توسط پياده كنندگان ASP. NET استفاده نمي گردد . فريمورك دات نت مشتمل بر تعداد زيادي از كلاس هائي است كه به ندرت و يا هرگر توسط پياده كنندگان ASP. NET استفاده نمي گردد نظير كلاس هاي موجود در  System.Windows.Forms .

در ادامه  به بررسي دو گروه اوليه خواهيم پرداخت .
در ابتدا لازم است به اين موضوع اشاره نمائيم كه شما مي توانيد يك پوستر از فريمورك 5 / 3 با فرمت pdf  را از اين محل دريافت نمائيد . علاوه بر وجود  تعداد زيادي از كلاس ها و namespace در فريمورك دات نت ، اين پوستر دو چيز را كاملا" شفاف نشان مي دهد : اين كه چه ميزان از فريمورك دات نت با ASP.NET مرتبط نيست  و  امكانات و ويژگي هاي جديد اضافه شده به هر يك از نسخه هاي فريمورك دات نت  .
شكل 2 ويژگي هاي ASP. NET 2.0 و قابليت هاي  جديد اضافه شده در هر يك از نسخه هاي 3 و 5 / 3 را نشان مي دهد .

امكانات اضافه شده به هر يك از نسخه هاي فريمورك دات نت
شكل 2 : امكانات اضافه شده به هر يك از نسخه هاي فريمورك دات نت

براي كسب اطلاعات بيشتر در خصوص اين موضوع كه چگونه دات نت 5 / 3 ، اسمبلي هاي اضافه و قابليت هاي جديدي را به دات نت 2 اضافه كرده است ، به وبلاگ Daniel Moth  مبحث "فريمورك 5 / 3 "  مراجعه نمائيد .
در وبلاگ فوق و مبحث " Visual Studio 2008 Stack " ، يك تصوير شفاف از تغييرات انجام شده در ويژوال استوديو  ، زبان هاي برنامه نويسي ، كتابخانه هاي فريمورك و CLR نيز ارائه شده است .

مروري بر ويژگي هائي از فريمورك كه مختص پياده كنندگان برنامه هاي ASP.NET ارائه شده اند
ASP.NET 3.5 يك نسخه جديد و ارتقاء‌ يافته نسبت به نسخه قبلي است كه سه ويژگي جديد زير در آن از ساير موارد مشهود تر است :

  • حمايت ذاتي  از ASP.NET AJAX

  • كنترل ListView

  • كنترل DataPager

قبل از ASP.NET 3.5 ، لازم بود كه در ابتدا فريمورك ASP.NET AJAX مايكروسافت دانلود و بر روي سيستم به عنوان يك الحاقيه نصب گردد . در ASP.NET 3.5 ، كلاس هاي مرتبط با AJAX مستقيما" در فريمورك دات نت ساخته شده اند تا امكان ساخت سريع و آسان برنامه هاي وب مرتبط با AJAX  در برنامه هاي ASP.NET فراهم گردد . 
ASP.NET 2.0 به همراه خود كنترل هاي داده جديدي نظير Gridview، DetailsView و FormView را معرفي كرد . كنترل GridView ، ليستي از ركوردها را در يك جدول نمايش مي دهد . كنترل هاي DetailsView و FormView در هر لحظه يك ركورد را نمايش مي هند . كنترل DetailView در يك ساختار نمايشي مشابه جدول و FormView در يك لي اوت متاثر از يك تمپليت خاص ، اطلاعات خود را نمايش مي دهند .
ListView در واقع يك نسخه ارتقاء يافته از كنترل هاي DataList و Repeater است كه مي تواند چندين ركورد را به همراه قابليت هائي‌ نظير Gridview نمايش دهد . با اين تفاوت كه بكارگيري تمپليت ها با انعطاف بيشتري انجام مي گردد .
 كنترل DataPager به صورت يك نوع اينترفيس free-standing paging كار مي كند . به عبارت ديگر كنترل فوق ، يك رابط كاربر paging را تفسير ( به عنوان نمونه صفحه بعد ، قبل ، دكمه آخر   ) و با يك كنترل وب داده مرتبط مي شود . كنترل فوق صرفا" با آن گروه از كنترل هائي كار مي كند كه IPageableItemContainer interface را پياده سازي كرده باشند كه صرفا" ( در حال حاضر ) در كنترل ListView وجود دارد .
براي آشنائي بيشتر با نحوه استفاده از كنترل هاي ListView و DataPager مي توانيد به وبلاگ  Scott Guthrie مبحث " كنترل ListView " مراجعه نمائيد. مايكروسافت نيز ويدئوهاي جديدي جهت آشنائي با نحوه استفاده از كنترل هاي ListView و DataPager ارائه كرده است .

مروري بر ويژگي هائي از فريمورك كه مي تواند براي  پياده كنندگان برنامه هاي ASP. NET  نيز مفيد واقع شود
مهمترين ويژگي ارائه شده در  نسخه شماره 5 / 3 فريمورك دات نت ، معرفي LINQ ( برگرفته شده از Language Integrated Query  ) است . با استفاده از فناوري فوق ، مي توان گرامري شبيه SQL را با استفاده از زبان هاي برنامه نويسي VB و #C نوشت تا پياده كنندگان بتوانند از داده در برنامه هاي خود استفاده نمايند . 
به همراه  ويژوال استوديو 2008  يك  LINQ to SQL designer  ارائه شده است كه به كمك آن مي توان يك بانك اطلاعاتي را به عنوان يك LINQ به  SQL object model مدل سازي كرد . پس از مدل سازي بانك اطلاعاتي ، مي توان به سادگي كدهاي مورد نظر خود را به منظور كار با داده نوشت .
كد زير نحوه بازيابي محصولات گروه Test از بانك اطلاعاتي نمونه Northwind را با گرامر مبتني بر LINQ توسط  VB و #C نشان مي دهد ( كلاس NorthwindDataContext  بر اساس مدل طراحي شده ، ايجاد شده است ) .

 C#

 NorthwindDataContext  db = new  NorthwindDataContext() ;
 var Products = from  p  in  db.Products
                      
 Where p.category.CategoryName == "Test"
                      
 select P;
VB

 Dim db AS New
 NorthwindDataContext
 Dim products = From p In db.products _
                        Where p.category.categoryName = "Test" _
                        Select  p

 LINQ ، به سادگي يك گرامر را جهت كار با داده تعريف مي كند . همچنين ، ORMs ( برگرفته شده از Object Relational Mappers  ) از قبل تعبيه شده اي وجود دارد كه فريمورك مرتبط را به منظور توليد عبارات LINQ ايجاد مي نمايد تا بر روي يك بانك اطلاعاتي و يا XML كار كند .
Scott Guthrie  در چندين مقاله با عنوان " استفاده از LINQ براي پياده سازي SQL ORM " به اين موضوع پرداخته است .
ويژوال استوديو 2008 از گرامر LINQ در زمان استفاده از آن به صورت full-IntelliSense حمايت مي نمايد . گرامر LINQ از طريق امكانات جديد ارائه شده در فريمورك دات نت نظير خصلت هاي اتوماتيك ، متدهاي extension و عبارات lambda ، امكان پذير مي باشد . پرداختن به موارد فوق خارج از حوصله اين مقاله است .

مروري بر ويژگي هاي جديد ويژوال استوديو 2008
ويژوال استوديو 2008 امكانات متعددي را در جهت كمك به پياده كنندگان نظير بهبود محيط Designer ، امكانات پيشرفته ويرايش CSS و اشكال زدائي جاوا اسكريپت ارائه كرده است . در اين نسخه از ويژوال استوديو براي پياده سازي برنامه هاي وب مي توان يكي از محيط هاي NET 2.0, NET 3.0 و يا NET 3.5 را انتخاب كرد . اين بدان معني است كه شما مي توانيد از ويژوال استوديو براي كار بر روي يك وب سايت پياده سازي شده با ASP.NET 2.0 نيز استفاده نمائيد . در ادامه مروري سريع خواهيم داشت به هر يك از موارد فوق .
در نسخه قبلي ويژوال استوديو ، پياده كنندگان مي توانستند از Designer و يا Source view در زمان ويرايش عناصر ويژوال در يك صفحه ASP.NET استفاده نمايند . محيط Designer يك نمايش WYSISYG از صفحه را نمايش مي دهد . در Source view ، كدهاي markup مربوط به كنترل ها نمايش داده مي شود . در ويژوال استوديو 2008 ، يك ويژگي جديد با نام  Split screen ارائه شده است كه توسط آن كدهاي markup در يك pane و WYSIWYG در pane ديگر نمايش داده مي شود . زماني كه در مد split قرار مي گيريم ، همزمان با اضافه كردن محتويات به Designer  ، بطور اتوماتيك كدهاي markup در Source view بهنگام مي گردند( متاسفانه عكس اين حالت درست نيست ) . اگر شما markup جديدي را بطور دستي در Source view درج نمائيد ، مجبور خواهيد بود كه صفحه را save و يا دكمه refresh را كليك نمائيد تا Designer view نيز  بهنگام گردد .
شكل 3 ، Split screen را در ويژوال استوديو 2008 نشان  مي دهد .

Split screen را در ويژوال استوديو 2008
شكل 3 : Split screen در ويژوال استوديو 2008

همزمان با افزايش تعهد مايكروسافت به AJAX ، ويژوال استوديو 2008 امكانات حمايتي بهتري  را در ارتباط با جاوا اسكريپت ارائه كرده است .  امكانات زمان طراحي و اشكال زدائي بطور كامل بهبود يافته اند . زماني كه از طريق source view اقدام به نوشتن كدهاي جاوا اسكريپت مي نمائيد ، امكانات و قابليت هاي IntelliSense مشابه در زمان نوشتن كدهاي سمت سرويس دهنده در اختيار شما گذاشته مي شود .  اين شامل حمايت از كدهاي جاوا اسكريپت inline و اسكريپت هائي است كه از طريق فايل هاي جاوا اسكريپت خارجي به آنها مراجعه مي گردد .
( دستيابي به فايل هاي اسكريپت از طريق گرامري مشابه <script language="javascript" src="fileName"> </script>   امكان پذير است ) .
Scott Guthrie در وبلاگ خود و با عنوان VS 2008 JavaScript IntelliSense  به اين موضوع اشاره كرده است كه پياده كنندگان مي توانيد حتي تذكرات هوشمند را به توابع جاوا اسكريپت و با استفاده از توضيحات XML اضافه نمائيد . وي همچنين در وبلاگ خود به بررسي قابليت هاي اشكال زدائي جاوا اسكريپت پرداخته است .
اخيرا" شركت مايكروسافت عنوان نموده است كه به زودي كد فريمورك دات نت را تحت مجوز MS-RL در اختيار عموم قرار خواهد داد . نكته جالب مرتبط با اين رويداد براي پياده كنندگاني كه از  ويژوال استوديو استفاده مي نمايند در اين است كه آنها مي توانند ويژوال استوديو 2008 را به يك URL اشاره دهند  كه شامل نمادهاي اشكال زدائي براي فريمورك دات نت است . بدين ترتيب ، در زمان اشكال زدائي امكان ورود به كد فريمورك دات نت فراهم مي گردد . اين موضوع مي تواند به پياده كنندگان كمك نمايد تا شناخت بهتر و عميق تري نسبت به نحوه عملكرد فريمورك دات نت پيدا نمايند . 
هنوز مشخص نشده است ( در زمان نوشتن اين مطلب ) كه آيا مايكروسافت نمادهاي اشكال زدائي را از طريق يك URL عمومي در دسترس قرار خواهد داد . پس از عموميت URL ، پياده كنندگان مي توانند از طريق ويژوال استوديو به آن اشاره نمايند . جهت كسب اطلاعات بيشتر به وبلاگ Scott Guthrie مراجعه نمائيد .

خلاصه
نسخه جديد ويژوال استوديو و ASP.NET ويژگي هاي جديد و جالبي را نسبت به نسخه هاي قبلي در اختيار پياده كنندگان قرار مي دهد. در ASP.NET 3.5  ، مايكروسافت  فريمورك ASP.NET AJAX را به عنوان بخش لاينفك فريمورك دات نت معرفي كرده است  و به همراه ساير كنترل ها ، كنترل هاي جديد ListView و DataPager را ارائه كرده است .
در ويژوال استوديو 2008 ، تغييرات متعددي نظير افزايش توانمندي پياده كنندگان جهت طراحي رابط كاربر ( يك محيط طراحي قوي تر ) ، بهبود قابليت هاي ويرايش CSS ، حمايت از اشكال زدائي و تايپ هوشمند جاوا اسكريپت ، قابليت انتخاب نسخه فريمورك براي پياده سازي برنامه وب ارائه شده است .

برگرفته از سايت سخا روش

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image